Gambia ~ Guinee-Bissau - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Avanta2Afrika Overland - WaarBenJij.nu Gambia ~ Guinee-Bissau - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Avanta2Afrika Overland - WaarBenJij.nu

Gambia ~ Guinee-Bissau

Blijf op de hoogte en volg Avanta2Afrika Overland

11 Augustus 2012 | Gambia, Banjul

Na dagen heerlijk relaxen (en ons veel te veel toerist voelend) zijn we unaniem blij dat we weer op pad kunnen! Voordat het zover is, hebben we eerst nog even een bitch-fight met de Gambiase schoonmaaksters van het hotel (wat kunnen die schreeuwen!). We verdenken hen van het ontvreemden van 100 euro uit een van de tassen en aangezien we 50 euro terug krijgen, zal deze verdenking niet geheel onterecht geweest zijn.
In de auto worden de drie aangekomen nieuwelingen onderworpen aan diepte-interviews, wat weer eens wat variatie geeft aan ons vakantiejargon wat inmiddels doorspekt is met allerlei flauwe, zich eindeloos herhalende grappen. Deze dag bestaat verder uit vooral rijden en grenzen passeren: We verlaten Gambia, komen Senegal weer binnen en ruilen dit alweer snel in voor.. Guinee-Bissau! Bij de grens heten ze ons welkom door te vertellen dat het in augustus hier 1.5 keer zoveel regent als in NL in een heel jaar, en dat merken we gelijk.
Ons onderkomen die avond is het kerkje van een Amerikaanse zendeling, die voor ons leeggeruimd en schoongeveegd wordt. Onze jongens voetballen met de kleine zwartjes en de meiden koken met inimini-zwartjes op hun schoot een maaltijd. 's Avonds vertelt de zendeling hoe hij in dit dorp terecht is gekomen en nodigt wat dorspgenoten uit om hun testimony te vertellen. Ook hier hebben we wat Afrikaans geduld voor nodig: het verhaal wordt in het Creools verteld, door een dorpsgenoot vertaald naar Frans en de zendeling vertelt het ons in het Engels. Desondanks indrukwekkend en ook een van ons verteld haar verhaal aan hen. Later gaan we in gesprek met elkaar en wordt er gevraagd hoe men in NL dan denkt over het ontstaan van de wereld door de atheisten. Een hilarisch moment is als de locals van hun bankje vallen van de lach als we vertellen over de Big Bang Theory, wat heerlijk relativerend werkt voor ons. Het eindgebed doen we op z'n Afrikaans: iedereen bidt hardop zijn en haar eigen gebed. Nog niet eerder zo vroeg spreiden we onze matjes en hangen met heel wat creativiteit onze klamboes op met behulp van de kerkbanken.

De volgende dag krijgen we van de zendeling een rondleiding door de kliniek, die door Amerikanen opgezet is maar voor Westerse begrippen erg primitief is. We bezoeken Bissau, de hoofdstad van Guinee-Bissau, waar we ons verwonderen over alle troep op straat en bezoeken de kleine lokale marktjes. En dan, een reisdoel waar we het al weken over hebben: het project van Gerda Klaver! (waar we met Avanta dit jaar voor collecteren) Na een slaperig tochtje van een paar uur leven we op bij het zien van het nieuwe huis waar Gerda en collega sinds twee weken wonen.

Tijdens het ontbijt de volgende dag vertelt Gerda over haar werk en zelfs onze drukke groep wordt letterlijk stil van haar verhalen. Een deel van het werk wat hier gedaan wordt is het bezoeken van gehandicapte kinderen. Epilepsie (wat hier veel voorkomt als gevolg van hersenmalaria) wordt gezien als bezetenheid door boze geesten en omdat er gedacht wordt dat het besmettelijk is, worden deze mensen behandeld als melaatsen. Kinderen worden zelfs weleens weggebracht naar een speciale dokter die kinderen 'weggooit'. Heftig om te horen.
Deze dag bestaat verder uit het bezoeken van gehandicapte kinderen en een schooltje (waar we spontaan de kinderen een liedje aanleren), chillen bij een riviertje, poedelen bij de waterput en een maaltijd bij Frank (ook Kimon-medewerker). Voor het eerst eten we zonder borden met elkaar uit een grote schaal en we eindigen deze dag zingend bij een kampvuur. Stil luisteren we naar het prachtige zelfgeschreven Nada nada nada (Niets, niets houdt me tegen om U te loven, o Heer!) van een slechtziende local. Het toppunt van vrijheidsgevoel beleven we op de terugweg, achterin de pick-up met onze haren wapperend in de wind en kijkend naar de sterren.

JA! Het vakantievieren is voorbij, het reizen is weer begonnen and we love Africa! :-)

  • 11 Augustus 2012 - 18:42

    Eline M.:

    Hoi allemaal!!
    Mooie verhalen hoor!! Tja... ik moet eerlijk bekennen.. ik ben toch wel een tikkeltje jaloers. Al is het hier ook wel mooi weer en opzich best redelijk aardige mensen (natuurlijk absoluut niet te vergelijken met jullie!) Veel plezier verder!! En.. wees een beetje aardig voor die nieuwelingen...;)

  • 12 Augustus 2012 - 22:07

    Nadine VH.:

    Haa Annaa:)) Hoe gaat het daar? Nog geen heimwee;) kan het me niet voorstellen bijzondere belevingen leuk leuk om die verhalen te lezen. Mn persoonlijke favoriet uit vorige blog: -The more you smile, the browner you get!- Helemaal waar:-P.. Geniet er nog van! Ik kijk net als iedereen uit naar je fotos en verhalen! Zo af en toe denk ik aan je waar je nu bent en wat je beleefd. maar waar ik natuurlijk écht benieuwd naar ben is in welke mate je slaapshirt met sterretjes onder de sterren plezant slaapt...?!Ik ga hier nog even verder met mn projectverantwoording, morgen inleveren, ja hadden ze hier maar iets van de Afrikaanse mentaliteit maar nee... Tot ehmmm over een paar weken?! Liefs

  • 13 Augustus 2012 - 10:12

    Elma Den Broeder:

    Hee Niek (en de rest)

    Superleuk om jullie verhalen te lezen!
    Ben nu al benieuwd naar de foto's!

    Geniet er nog ff van.. en tot snel:)

    ps; ik zal pa vandaag ook feliciteren namens jou! Kga samen met Annelies een paar daagjes naar Woudenberg.

    Groetjes Elma (en de rest van de family)

  • 13 Augustus 2012 - 12:31

    Ma Marian:

    Leuk om jullie wat te kunnen volgen! Wat een avonturen! Alles is hier goed (goede reis en de groeten van rakker) Ma en fam Bogert

  • 13 Augustus 2012 - 13:12

    Ria Terlouw:

    Boeiend en leuk om jullie reisverslag te lezen, compliment voor de schrijf(st)er.
    Ik krijg zelf zin in zo`n reis als ik dit lees.
    Weet niet of 50+ers dit overleven dus doe het voorlopig maar met jullie verhalen.
    Enne ben je al zwart Sander:)? Goede thuisreis gewenst jullie en geniet er nu nog van.

    Tot ziens groeten ook van Henk

  • 13 Augustus 2012 - 13:12

    Ria Terlouw:

    Boeiend en leuk om jullie reisverslag te lezen, compliment voor de schrijf(st)er.
    Ik krijg zelf zin in zo`n reis als ik dit lees.
    Weet niet of 50+ers dit overleven dus doe het voorlopig maar met jullie verhalen.
    Enne ben je al zwart Sander:)? Goede thuisreis gewenst jullie en geniet er nu nog van.

    Tot ziens groeten ook van Henk

  • 13 Augustus 2012 - 13:12

    Ria Terlouw:

    Boeiend en leuk om jullie reisverslag te lezen, compliment voor de schrijf(st)er.
    Ik krijg zelf zin in zo`n reis als ik dit lees.
    Weet niet of 50+ers dit overleven dus doe het voorlopig maar met jullie verhalen.
    Enne ben je al zwart Sander:)? Goede thuisreis gewenst jullie en geniet er nu nog van.

    Tot ziens groeten ook van Henk

  • 13 Augustus 2012 - 13:12

    Ria Terlouw:

    Boeiend en leuk om jullie reisverslag te lezen, compliment voor de schrijf(st)er.
    Ik krijg zelf zin in zo`n reis als ik dit lees.
    Weet niet of 50+ers dit overleven dus doe het voorlopig maar met jullie verhalen.
    Enne ben je al zwart Sander:)? Goede thuisreis gewenst jullie en geniet er nu nog van.

    Tot ziens groeten ook van Henk

  • 13 Augustus 2012 - 13:15

    Ria Terlouw:

    Oeps, ik geloof dat ik nog steeds niet door heb hoe dit allemaal werkt. Weet ook niet hoe de overvloed van de berichten te verwijderen. Maar goed je had waarschijnlijk ook niet anders verwacht van me.

  • 13 Augustus 2012 - 19:00

    Marloes (oene):

    Supermooi verhaal weer! Kan ik niet effe langskomen?

  • 14 Augustus 2012 - 15:24

    Jolanda:

    wow, wat een mooi verhaal. Ik was eigenlijk best tevreden met mijn terugreis na vier weken, maar als ik dit lees heb ik toch weer een beetje spijt van dat ik niet langer ben gebleven!! Heel veel plezier daar nog!!

  • 15 Augustus 2012 - 21:53

    Rick Smoor:

    We lezen al de verhalen, linda, wat een belevenissen, wat maak je veel mee en wat rij je ver. We volgen de route op de kaart en weten waar je bent in Afrika.Ook vinden we de foto's leuk om te zien.
    Groeten van Rick.

  • 16 Augustus 2012 - 23:58

    Hanneke C:

    Als ik dit allemaal lees zou ik het liefst tijdelijk van baan wisselen. Een baan waain ik wel 7 weken op vakantie kan.... Maar ja, 't niet anders. Dik compliment voor de auteur van 'lief dagboek'. Het is zo pakkend geschreven dat het niet moeilijk is om in gedachten mee te reizen. Mensen, geniet nog van de reis en tot ziens op de reunie!

  • 17 Augustus 2012 - 14:00

    Hennie Van Der Hoef:

    Hallo,
    Jullie hebben al veel gezien en beleeft zeg.
    Nog een goede reis toegewenst.

    de Groeten van de Hoefjes uit Barneveld

  • 18 Augustus 2012 - 19:46

    Anneloes W.:

    heey J-D,
    gaaf man al die liedjes!!
    echt iets voor jou..;)
    dikke kus voor mijn grote broer,
    Loessie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Avanta2Afrika Overland

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 2450
Totaal aantal bezoekers 33172

Voorgaande reizen:

06 Juli 2012 - 31 Augustus 2012

Afrika Overland 2012

Landen bezocht: